Jak aktywność fizyczna wpływa na mózg?

18 marca 2022
Jak aktywność fizyczna wpływa na mózg?

Mózg to bez wątpienia najważniejszy narząd w naszym organizmie. To dzięki niemu funkcjonujemy każdego dnia i to on odpowiada za nasze zdrowie i komfort psychiczny. Niby wszyscy to wiedzą, ale tylko nieliczni potrafią to wykorzystać. Jak to zrobić?

Odpowiedź jest bardzo prosta: zacznij regularnie ćwiczyć! Nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa na nasz wygląd: buduje i wzmacnia mięśnie, obniża poziom tkanki tłuszczowej czy poprawia wydolność organizmu. Słowem – sprawia, że stajemy się piękni od zewnątrz. Ale nie każdy wie, że regularna aktywność ma również, a może przede wszystkim, korzystne skutki dla naszej psychiki. Co dzieje się z naszym mózgiem podczas regularnie wykonywanych ćwiczeń?

Czuje się szczęśliwy

Po treningu zawsze jesteśmy szczęśliwi i zrelaksowani, a wszystko za sprawą popularnych endorfin. Ale czym są te tajemnicze endorfiny, o których istnieniu wiemy od zawsze? To uwalniane w mózgu substancje chemiczne, których zadaniem jest walka ze stresem. A co wspólnego ma się stres z treningiem? Otóż każdą aktywność fizyczną nasz mózg rozpoznaje jako sytuację stresującą. Powodem tego jest wzrost ciśnienia, poziomu adrenaliny i kortyzolu, które zawsze towarzyszą rozpoczęciu ćwiczeń. W związku z tym mózg przestawia się na tryb obronny i rozpoczyna proces mobilizacji przed niebezpieczeństwem, jednocześnie wydzielać BDNF – białko zwane neurotropowym czynnikiem pochodzenia mózgowego. BDNF odpowiada za wciśnięcie przycisku “stop” i zahamowanie stresu. Dlatego też po wysiłku często jesteśmy odprężeni i zrelaksowani. W tym samym czasie mózg zaczyna uwalniać endorfiny, które minimalizują dyskomfort podczas treningu, wprawiają nas w stan radości, a nawet tłumią uczucie bólu.

Wolniej się starzeje 

Nie tylko ludzkie ciało potrzebuje regularnego ruchu. Mózg, tak jak mięśnie, by zachować dobrą kondycję, musi być systematycznie używany. W innym wypadku zaczyna zanikać. Proces ten rozpoczyna się około czwartej dekady naszego życia i powoduje, że najważniejszy narząd się kurczy. Regularna gimnastyka (zarówno intelektualna jak i fitnessowa) pomagają ten proces znacząco ograniczyć. Jak to zrobić? Wpisać aktywność fizyczną w swój grafik minimum 3 razy w tygodniu! Dzięki temu jesteśmy w stanie zahamować rozwój demencji, Alzheimera i inwalidztwa intelektualnego, które często dotyka osoby starsze. Na pozytywne aspekty ćwiczeń nie trzeba będzie jednak tak długo czekać. Bowiem nasz mózg odwdzięczy się nam dużo szybciej lepszą pamięcią i koncentracją, a wzrost ilości szarych komórek oraz połączeń między nimi spowoduje także ogólną poprawę jego sprawności.

Jak zacząć regularnie ćwiczyć? Przede wszystkim znajdź aktywność, która będzie dawać ci najwięcej radości i satysfakcji. Jeśli nie wiesz, co chciałbyś robić, ale chcesz zadbać o swoje zdrowie – rozpocznij swoją przygodę z treningiem pod okiem wykwalifikowanego trenera NEWBODY i umów się na konsultację. Razem kompleksowo zadbamy o Twoje zdrowie i wspólnie zrealizujemy wszystkie cele!