Tabata – trening wysokiej intensywności

7 września 2019
Tabata – trening wysokiej intensywności

Tabata to intensywny trening wydolnościowy. Pomaga poprawić wydolność, wytrzymałość mięśniową, adaptuje układ nerwowy do szybkiego i intensywnego wysiłku.

Polega na wykonywaniu 20 sekundowych ćwiczeń o wysokiej intensywności z krótką 10 sekundową przerwą. Całość trwa 4 minuty.

Tabatę opracował w 1996 roku japoński doktor Jazumi Tabata. Szukał metody, która w maksymalnie krótkim czasie skutecznie przyspieszy metabolizm i poprawi wydolność organizmu.

Główne cechy tabaty:

  • wysoka intensywność – należy wykonać jak najwięcej powtórzeń z jak największą intensywnością. Tętno 80-90% HR max.
  • krótka przerwa między ćwiczeniami
  • ćwiczenia wielostawowe – dobór ćwiczeń angażujących wiele partii mięśniowych, często z wykorzystaniem przyrządów takich jak drążek, sztanga, skakanka.

Tabata jest idealnym rozwiązaniem dla osób na redukcji tkanki tłuszczowej. Sam trening nie ma bezpośredniego wpływu na spalanie tkanki tłuszczowej, ale wpływa na podwyższenie tempa przemiany materii i zwiększa ujemny bilans kaloryczny.

Zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w naszej tabacie!