Trening zdrowotny 3 x 30 x 130

7 września 2019
Trening zdrowotny 3 x 30 x 130

„Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”  Wojciech Oczko

Zdrowie to nie tylko brak choroby, ale także stan pełnego dobrostanu fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego. Aktywność ruchowa zwiększa wydolność i sprawność fizyczną, przyczynia się do poprawy jakości życia.

Systematycznie wykonywany wysiłek fizyczny dostarcza nam wiele przyjemności, przeciwdziała stresowi, sprzyja kontaktom z innymi ludźmi oraz zmniejsza zagrożenie tzw. chorobami cywilizacyjnymi, do których zalicza się m.in. chorobę niedokrwienną serca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzycę typu II oraz osteoporozę.

Trening wytrzymałościowy powoduje m.in.:

  • Zmniejszenie częstości skurczów serca
  • Zmniejszenie ciśnienia tętniczego
  • Zwiększenie pojemności życiowej płuc
  • Zwiększenie siły mięśni oddechowych i ruchomości klatki piersiowej
  • Poprawę gospodarki lipidowej
  • Zwiększenie odporności
  • Poprawę metabolizmu

Zasada treningu zdrowotnego: 3 x 30 x 130.  Należy ćwiczyć minimum: 3 razy w tygodniu przez 30 minut osiągając tętno 130 uderzeń na minutę.

Najważniejszą zasadą treningu zdrowotnego jest systematyczność. Zaleca się ćwiczyć z częstotliwością minimum trzy razy w tygodniu.

Czas trwania każdej sesji treningowej  powinien trwać od 30 do 60 minut. W przypadku osób o dobrej kondycji, czas ten może zostać wydłużony. Intensywność treningu zdrowotnego ściśle zależy od stanu zdrowia, wieku oraz kondycji.